KELLOSTAPULINKURU

Olen saanut käydä monissa upeissa paikoissa. Mutta erityisen vahvasti vaikutuksen teki Kellostapulinkuru Ylläksellä. Sitä on oikeastaan jopa hieman vaikea selittää, että miksi juuri tämä paikka. Paikan tunnelmassa vaan oli jotain todella mystistä ja jopa hieman pelottavaa. Kävimme kyseisessä paikassa kesäkuussa 2016. Lähdimme reitille Äkäslompolon puoleisen hiihtokeskuksen läheltä. Ajoimme vähän matkaa ihan tietä pitkin lähemmäs. Se on periaatteessa kiellettyä, mutta off-seasonilla ajattelimme, ettei meistä siellä haittaa ole. Näin pääsimme vähän lähemmäksi ja säästimme hieman miehen kontteja. Reittihän menee Kellostapulin ja Ylläksen välistä. Me emme kiertäneet mitään lenkkiä, vaan tulimme samaa reittiä takaisin. Jos olisimme jatkaneet eteenpäin, olisimme valintamme mukaan voineet kääntyä vasemmalla ja päätyneet Kesänkijärvelle tai vaihtoehtoisesti oikealle Ylläsjärven suuntaan. Halutessaan lenkillä on mahdollista myös tutustua Varkaankuruun, joka on maisemaltaan taas hyvin erilainen. Siellä luonto on rehevämpää ja löytyypä sieltä hieman liioitellusti kuvailtuna jopa vesiputouskin.

Mutta me siis valitsimme tällä kertaa vain edestakaisen matkan Kellostapulinkuruun. Matkaa kertyi yhteensä 5km. Lähtiessämme tietä pitkin, oli maisema ensin laaksomaisempaa ja kesympää. Ropoja osui reitillemme useampi. Meillä oli molemmat koirat tällä kertaa mukana, mutta ne ovat onneksi jo tottuneet noihin sarvekkaisiin otuksiin. Ainoa rasittava puoli niissä tosin on se, että koiramme suorastaan rakastavat syödä niiden jätöksiä. Oikeasti aika yököttävä juttu. Laakson jälkeen maisema muuttui nopeasti kivikkoiseksi ja kasveja oli vähemmän. Lunta oli paikoin vielä ihan kinoksittain. Kivien myötä reitti muuttui pitkospuiksi. Paikoin ne olivat hieman huterassa kunnossa ja tarkkana sai olla. Itse olen aina jotenkin tykännyt mennä pitkospuita pitkin. Siinä ei tarvitse paljoa ajatella. Senkun menet vain. Ja minäkään en pääse niillä eksymään.

Maisema oli hyvin karu. Kiviä kivien perään ja eikä oikein muuta olekaan. Ja sitten siihen tunnelmaan. Mikä teki siitä muka niin erityisen ja pelottavan? No hiljaisuus. Missään en ole ikinä kokenut vastaavaa. Aivan kuin aika olisi pysähtynyt ja ilma ei olisi liikkunut lainkaan. Oli aivan täydellisen hiljaista. Minä taisin huomata sen ensin ja käskin miehenkin kuuntelemaan. Koiratkin pysähtyivät. Mistään ei kuulunut pienintäkään ääntä. Ei siis kertakaikkisesti mitään. En tiedä oliko tuolla kertaa vain kaikki tähdet hiljaisuuden syntymiseksi kohdillaan. Jos nyt kannustan kaikkia menemään kokemaan tuon hiljaisuuden itse, voi ollakin, että siellä käy aivan vimmattu puhuri ja pettymys on suuri. Me kuitenkin pääsimme todistamaan tuota ihmeellistä ilmiötä.

Paluumatkalla pysähdyimme pitkospuiden varrella olevalle penkille. Mies keitti Trangialla kahvit. Niitä odotellessa päätin kiivetä rinteen huipulle. Se näytti alhaalta taas naurettavan helpolta hommalta. Ja taas kerran sain todeta olleeni väärässä. Nousua riitti ja kivet olivat pirullisen petollisia. Toinen koiramme seurasi koko matkan huolestuneena. Se pitää minua (syystäkin) täysin avuttomana ja on välillä aivan uupunut, kun joutuu jatkuvasti vahtimaan. Näkymä huipulta oli taas mykistävä. Huipulla ilmakin liikkui ja maailmassa oli taas ääntä. Kun pääsin viimein laskeutumaan takaisin hiljaisuuteen, oli mies saanut kahvin jo valmiiksi. Meillä on ihan aina retkellä mukana keksejä. Se on vaan on meidän juttu. Ja niin oli tälläkin kertaa. Kahvin ja keksien jälkeen kävelimme takaisin autolle. Vielä mökilläkin päivittelimme kurun hiljaisuutta. Minä tosin taisin päivitellä niin pitkään ja hartaasti, että sain varmaan miehen haaveilemaan pikaisesta paluusta tuohon hiljaisuuden ja rauhan tyyssijaan.